معنادرمانی دینی رنج در مثنوی معنوی و بهشت گمشده
نویسنده
چکیده مقاله:
رنج واقعیت بدیهی و اجتنابناپذیر زندگی انسان است و یکی از اهداف دین و دانش بشری کاهش و تسکین رنج بوده است. معنادرمانی یک رویکرد نوین رواندرمانی است و یکی از اهداف آن تسکین یا تسهیل تحمل رنج از طریق یافتن معنا برای آن است. مسیحیت و اسلام، مانند ادیان دیگر، هم وجود رنج و چگونگی پیدایش آن را تبیین کردهاند و هم راههای مواجهه با رنج، پذیرش یا غلبه بر آن را به پیروان خود توصیه میکنند. متون ادبی دینی با توان تأثیرگذاری خاص خود در انتقال معنای تسکیندهندهای که ادیان برای رنج قائل هستند میتوانند در معنا دهی به رنج بسیار مؤثر باشند. رواندرمانگران از اوایل قرن نوزدهم به اهمیت کتاب در فرایند رواندرمانی واقف شدند و اکنون بیش از نیم قرن از زمان تدوین مبانی نظری «کتاب درمانی» میگذرد. در این میان متون ادبی دینی با الهام از جهانبینی دینی و تأثیرگذاری بر هر دو قلمرو شناختی و عاطفی مخاطب خود میتوانند کاربرد فراوان داشته باشند. بهشت گمشده و مثنوی معنوی به ترتیب دو متن ادبی دینی بسیار مهم و نافذ در فرهنگهای مسیحی و اسلامی هستند. بنابراین سرایندگان این دو منظومه با توجه به منابع اصلی الهام خود باید بتوانند در تسکین رنج خوانندگانشان بسیار مؤثر باشند. این تحقیق نشان میدهد که در این زمینه مثنوی معنوی بسیار کاربردیتر از بهشت گمشده است.
منابع مشابه
بررسی و تحلیل ماهیت درد و رنج در مثنوی معنوی
An overview of Jalāl al-din Muhammad Rumi and his thoughts may indicate that anthropology, as compared to areas of epistemology such as theology and ontology is found to be the most important layer of wisdom in Mathnawi. Among the various scopes of anthropology in Mathnawi, human psychology is discerned to be the most significant one. Likewise, Searching among Ideological-cognitive, volitional ...
متن کاملبهشت گمشده آندره مکین
آندره مکین (Andreï Makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمانهای اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن میگوید. او غرب را بهشت گمشده ای میداند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایدهآل اولیه در ذهنش درهم میشکند و واقعیت در برابرش رخ مینماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش میرویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش ...
متن کامل‹‹جزیره ای در نیمروز››: بهشت گمشده
همزاد یکی از فنون ادبی در آثار خولیو کورتاسار است. وی به عنوان استاد ادبیات تخیلی‘ بسیار ماهرانه به این موضوع پرداخته و مجموعه داستان های زیادی را آفریده که امروزه نه فقط در ادبیات آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفته اند‘ که در زمره آثار ادبیات کلاسیک جهان نیز به شمار می آیند. وی با به تصویر کشیدن انواع مختلف همزاد‘ که با هویت آدمی مرتبط اند‘ نوع متفاوتی از ادبیات تخیلی را ارائه می دهد. بنابراین...
متن کاملبهشت گمشده آندره مکین
آندره مکین (andreï makine)، نویسندة روسی تبار مقیم فرانسه در رمان های اولیة خود، با لحنی غنایی و پر شور از غرب سخن می گوید. او غرب را بهشت گمشده ای می داند که جذاب و رویایی است و نمادی از هرآنچه مخالف روسیة روزگار کودکی اوست. به مرور، در پی مهاجرت به فرانسه، ایده آل اولیه در ذهنش درهم می شکند و واقعیت در برابرش رخ می نماید. بنابراین هرچه بیشتر در آثار او پیش می رویم، دو اصطلاح شرق و غرب بیش از ...
متن کاملبودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده
شارل بودلر و سهراب سپهری دو شاعر فرانسوی و ایرانی ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 1 (15 بهار تابستان 1393)
صفحات 141- 164
تاریخ انتشار 2014-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023